Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bartje

  • R Heijting

    onze dochter woont voor een jaar in Ecuador, nu willen we een Bartje sturen voor haar gast ouders het is dan wel leuk om er informatie bij te doen. Wie is Bartje en waarom is hij zo bekent dat er zelfs een standbeeld van hem in Assen staat.@!#$ u mij aan deze informatie helpen?

    Vr gr Roelie Heijting

  • lineke

    Nee ik niet , maar ik moest zo lachen om de cencuur, … ik denk dat u de… n vergeten bent :D

  • Bartje junior

    Jazeker kan ik dat Roelie Heijting. Gaarne wil ik jou deze informatie verschaffen. Bartje is een fictief figuur die in een of andere Drentse plattelandsroman optreedt waarbij hij als een nogal ondeugend knaapje wordt neergezet omdat hij vanwege zijn afkeer van deze groente niet wenst te bidden voor bruine bonen.

    Met deze one-liner is Bartje ook buiten de provinciegrenzen van Drente bekend geraakt en zelfs wereldberoemd in Nederland geworden (het boek is ook nog verfilmd, wat wil je nog meer).

    Het gerecht wat Bartje niet lustte, kent een gelijkwaardigheid in Zuid-Amerika waar het chili con carne heet, de hete variant van de bruine boon.

    Daar dit gerecht nogal populair is in dat continent vraag ik mij ernstig in gemoede af of het wel zo verstandig een houten (of plastic) Bartje naar deze mensen in Ecuador te sturen. U zou hen namelijk wel eens heel erg op hun ziel kunnen trappen!

    Ik zou zeggen, speel op safe en stuur een paar oerhollandse klompen, daaraan heeft nog nooit iemand zich (figuurlijk gesproken dan) een buil gevallen.

    Roelie, ik hoop jou hiermee van dienst te zijn geweest.

    een vriendelijke groet van Bartje junior

  • anja middelkamp

    ik wil graag de video hebben van “Bartje”. Kunnen jullie mij vertellen waar ik deze kan kopen - bestellen? Alvast bedankt.

  • Bartiaan van Assen

    Helaas Anja, deze is niet meer verkrijgbaar. Maar momenteel zijn wij bezig een nieuwe film over het leven van Bartje te maken met de titel “Bartje Keert Terug”. Zoals je wel kunt raden gaat deze rolprent over Bartje die terugkeert naar zijn geboortegrond, de provincie Drenthe. Bartje heeft in deze film al de middelbare leeftijd bereikt en carrière gemaakt in het “verre westen” (de Randstad dus). Vanwege een midlifecrisis gaat Bartje op retraite in zijn oude vertrouwde omgeving (Drenthe) teneinde zichzelf te “hervinden”.

    Het belooft een aangrijpende film te worden die geen moment zal vervelen en waarbij diepzinnige contemplaties (“waarom wilde ik niet bidden voor bruine bonen”) worden afgewisseld met wilde actiescènes (Bartje wordt op de Drenthse hei belaagd door fundamentalistische moslimextremisten en kan zich maar ternauwernood redden door zich te verstoppen achter een hunebed).

    Kortom, het belooft dé film van het jaar te worden (wat de regio Drenthe dan betreft).

    Bartiaan van Assen

    Drenths filmmaker

    PS. Deze film is mogelijk dankzij subsidie van de provincie Drenthe.