Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ellert en Brammert

  • lindy

    Yo, wil nu wel eens weten of die twee echt bestaan hebben, of is dat een drents sprookje??? Wie oh wie…..

    groetjes….

  • G.B. den Reus

    Geachte Lindy

    Mag ik mij even voorstellen, mijn naam is G.B. den Reus, roepnaam Brammert. Een van mijn verre voorouders zo is gebleken uit genealogisch onderzoek was er één van het bekende Drentse reuzenduo Ellert en Brammert.

    Deze heren hebben indertijd Drente op zijn kop gezet door hun struikroverige praktijken. Daarbij maakten zij gebruik van hun bovenmatige lengte, met recht kun je hen naar toentertijdse begrippen reuzen noemen. Tegenwoordig valt zo'n lengte niet heel erg meer op maar toentertijd was 1 meter 82 respectievelijk 1 meter 85 erg lang, dat kwam eigenlijk niet voor en zeker niet in het ondervoede, vitamine-arme Drente waar de gemiddelde lengte, zelfs voor Nederlandse begrippen, wel erg laag lag.

    Toch ben ik best een beetje trots erop af te mogen stammen van een van deze beide heren van dit illustere stel, per slot van rekening kun je dan zeggen dat je familie niet is prijs gegeven aan de historische vergetelheid.

    Misschien leuk om nog te vertellen hoe de stamboom van Ellert eruit ziet. Research heeft uitgewezen dat een kleinzoon van hem naar Duitsland is geëmigreerd en dat de daarop volgende generatie is terechtgekomen in de streek van de rivier de Lippe bij het plaatsje Biesterfeldt. Ja, misschien gaan er nu wat lampjes bij je branden Lindy en denk je onwillekeurig aan onze prins Bernhard: nou Lindy, dat is dan helemaal niet zo dom van je want prins Bernhard blijkt inderdaad een verre nazaat te zijn van de reus Ellert! De dochter van diegene die naar deze streek was verhuisd was namelijk getrouwd met een voorouder van onze prins. Hoe klein kan de wereld toch zijn, hè?

    Dus op deze wijze is ons koningshuis - weliswaar in de verte maar toch - verbonden met het Drentse land al is het dan slechts via familiebanden met een van de bendeleden van het geboefte Ellert en Brammert.

    Lindy, ik hoop je verheldering te hebben verschaft inzake je vragen die je op lever had.

    Nog een fijne dag morgen.

    hartelijke groet van G.B. den Reus (Brammert)……leuk hè, dat ik genoemd ben naar mijn verre voorvader.

  • lindy

    Hihi…dank je voor het geweldige antwoord…Dit moet dus nog wel ff de geschiedenisboekjes in…beter laat dan nooit zal k maar zeggen…enne…als Bernhard uit de tijd raakt, doen we er een mooi kransje bij van de fans van Ellert…*D

  • Thoom_de_gnoom

    MOI

    Ellert en brammert ebben echt stoan.

    Ellert, zo luid het verhaal heeft het dorpie woar et meisje Marieken woont heeft, in de brandt stoken en verwoest. did dorpje heette Orvelterveen.

    restanten van Orvelterven zijn later nog gevonden.

    het is een dorp geweest tussen orvelte en Coehoorn.

    Rond 1592 stonden er nog twee huizen.

    khoop dat ie nu gevonden haij wa je zocht.

    Tjeu