Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

waar o waar komen de drenthenaren vandaan?

  • Aag van Nieuws-Gierich

    Het is midden in de nacht……en opeens overvalt je de vraag: waar komen de Drenthenaren vandaan?

    Hebben ze er altijd al gewoond? Zijn ze duizenden jaren geleden vanuit andere streken van Nederland naar Drenthe getrokken of kwamen ze uit het buitenland, Duitsland bijvoorbeeld?

    Prangende vragen die een mens plotseling enorm kunnen bezighouden en waarvoor de nachtrust wordt opgeofferd om deze op het bartjeuutdrenthepaginaprikbord te stellen.

    Wie geeft het antwoord?

  • Bartje

    Beste Aag. Ie bent een neisgierig mens en hept zulfs een naom die te maoken hef met je karaker, Aag van Nieuws-Gierich. Ben ie van adel en hej blauw bloed met zo'n dure naom………..

    Now wil ie weten waor de Drenthen vandoan komt. Ik weet et niet en het maokt me ook niet meer zoveul uut. Want de meeste inwoners van Drenthe komt toch niet meer oorspronkeluk uut Drenthe en dat plukkie wat over blef……um daor now

    underzuuk naar te doen……

    As ie ‘s nachts wakker wordt en achter internet zit te koekeloer’n dan ben ie toch meer bezig met de vraog: Waar gao we naor toe in plaots van waor de drenthen vandaon komt.

    Groet'n van Bartje

    ik moe stoppen want ik moet ev'n mien vao helpen met de kol'n in de kachel.

    En hij hef een flinke borrel op, dus ik moet uutkieken.

  • Aag van Nieuw-Gierich

    Geachte Bartje,

    Waarom beantwoord je mijn vraag niet?

    Ik zit er om te springen!

    Aag van Nieuw-Gierich (vorige keer mijn naam niet helemaal goed gespeld).

    Mensen denken wel vaker: hé met zo'n naam , zegt het niet iets over je karakter? Maar dat is toeval , ik heet van mijzelf Gierich en ben getrouwd met een zekere van Nieuw. En ja mijn roepnaam is Aag.

    En dat alles bij elkaar geeft ‘verwikkelingen’ dat snap je wel.

    doei!

  • lindy

    Misschien wordt het tijd om de gehele geschiedenis van de Hunnen er eens op na te slaan…;-), en als we dan toch bezig zijn, nee…daar maak ik een nieuw onderwerp van….groetjes

  • Thoom_de_gnoom

    MOI!!!!!!!

    Ik woon al meer dan 120 joar in het bos in Slien.

    Moar ik heb mie loaten vertellen, dat de drenthen veural van de saksen afstammn

    .

    Na de volksverhuizing kwamen de saksen hier hen.

    Af en toe zou er hier een JUT of een NOOR of een ANGELSAKS tussenzitten,

    Moar geen Friezen want die kwaoamen hier neij deur et veen hen.

    Int onze Kabouterboek stoat da Drenthen nie echt een volk sien moar een mengeling er van.

    Moar houwt moar op saksen,

    TJEU