Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een 'buitenlander' ontdekt

  • Leo

    Kom, dacht ik afgelopen vrijdag, nog een stukje Drenthe erbij. Ik had 's middags de mooie schilderijententoonstelling van Repin in het Groninger Museum bezocht. Als bewoner van de Randstad die er verder niets te zoeken heeft, was ik in zeker twintig jaar niet meer in het noorden van het land geweest.

    Ik stapte uit op het station van Assen en nam de bus naar Rolde. De chauffeur kon me niet vertellen waar de hunebedden lagen, maar vlak bij de bushalte zag ik een bordje dat ernaar verwees. Het was even over zessen en het werd snel donker. Een krachtige wind loeide door de boomtoppen. Opeens zag ik ergens op een veldje het eerste hunebed van mijn leven. Ik liep erheen. Toen het helemaal donker was geworden, was het gezicht met de kerktoren op de achtergrond, die in een oranje kunstlicht baadde, bijzonder gaaf.

    Op de wandeling terug naar Assen speelden voortjagende buienluchten en maan haasje-over.

    Drenthe? Zoek het op…

  • Lente

    Hoi Leo,

    Kom nog eens weer naar Drenthe, maar dan overdag! Dan had je waarschijnlijk ook het tweede hunebed van Rolde gezien. Ook zeer beslist de moeite waard.

    Drenthe heeft overigens nog wel meer te bieden dan alleen de hunebedden. Wil je echt mooie plekjes zien, neem dan je fiets mee (of huur er een).

    Ook op cultuurgebied kun je je hart ophalen in Drenthe. Er zijn diverse zeer fraaie musea en in Vledder heb je zelfs twee museumS. Zeer de moeite van het bekijken waard, evenals de verschillende galeries (of is het galerieën?) in de provincie.

    Dus als het even kan Leo, kom nog eens weer!

    Groetjes, Lente

  • Leo

    Dag Lente (wat een mooie naam!),

    Dat tweede hunebed er niet ver achter heb ik ook gezien, maar het ligt nogal uit elkaar. Voordat het echt donker werd, maakte ik daarom een schetsje van het eerste - niet zo kunstig als Wenckebach dat naar ik meen deed (of schilderde die het tweede?), maar voldoende als herinnering.

    Bedankt voor alle info. Ik zal er zeker over denken voor een uitgebreider bezoek terug te komen.

    Leo