Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Westerlingen in Drente

  • joko

    Tijdens de poezie-hunnebeddentocht georganiseerd door ‘prof. van Puffelen’ (hunnebeddeninfo-centrum te Borger) werd ten afscheid meegegeven:

    'Westerlingen blijven jullie toch waar jullie zijn en laat Drente aan de drenten …'.

    Wanneer de drenten dan hun eigen ‘monumentale’ panden ZELF restaureren en goed onderhouden, dan hoeven de westerlingen dat tenminste niet te doen …..

    Service-gerichtheid en klantvriendelijkheid is in deze regio nog sterk ondergeschikt aan eigengereidheid!

    Jammer !!

  • typiste zonder naam...

    het is niet kwaad bedoelt dat gedicht

    maar er komen inderdaad te veel westerlingen in drenthe die allle boererijen kopen voor de prijs die ervoor gevraagd wortd, zodat wij drenthen zelf niet echt de kans krijgen om het te kopen, ene het is niet zo dat wij ouderwets zijn en alleen drenthen willen nee hoor iedereen is welkom, maar laat drenteh toch ook nog van de drenthen zijn

  • joko

    Ikzelf woon nu sinds een jaar in Drente. Laten we in de vaart der volkeren dan leuk samenwerken en niet op elkaar afgeven. Nederland is van ons allemaal. Maar, Hunnebedden-info-centrum, je visitekaartje moet je toch goed presenteren en een voorbeeldfunktie laten zijn.

    Als nieuwe drent voel ik me ook een drent.

  • Jan

    Speciaal voor Joko

    Uit gouden korenaren

    schiep God de drenthenaren.

    Uit afval en uit resten

    schiep Hij de mensen uit het westen.

  • Inge

    En zo gaan we lekker verder met alle vooroordelen…. Als wij zelf als drenthen in het westen komen, ergeren we ons groen en geel aan alle vooroordelen en het commentaar op ons taalgebruik… waarom doet men in Drenthe dan hetzelfde met de westerlingen? Het is allemaal Nederland, maak je niet zo druk!

  • Lente

    Helemaal mee eens!

  • jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje

    Jeetje,

    Heel Nederland heeft het druk om bij Europa te horen, gaan de Drenten nog even zeuren over de westerlingen…

  • Waarschuwer

    Joko, toon toch eens wat meer begrip. Drente was nog niet zo lang geleden een groot zompig veengebied met hier en daar wat heidevelden, bossen en een beetje weiland en akkerbouw. De Drentenaren waren hierdoor geheel afgesloten van de beschaving en ontwikkelden daardoor een geheel eigen levenswijze, op dit prikbord aangeduid als “Drentse-cultuur”.

    Door deze eeuwenlange achterstelling die feitelijk nog steeds voortduurt, heeft de Drentenaar immer zijn toevlucht gezocht tot leedverzachtende genotsmiddelen zoals het in grote hoeveelheden eten van bruine bonen met spek die werden wegspoeld met liters Drentse jenever. Gecombineerd met een leefomgeving waarin het woord “plag” de boventoon voerde, kan men zich zonder enig beroep te hoeven doen op de fantasie zich voorstellen hoe dit de Drentenaar moet hebben “gevormd”. In dat licht gezien is bovenstaande uitspraak van ‘professor’ van Puffelen (typisch Drentse naam) helemaal niet vreemd. Ik zal het je nog sterker vertellen, het is zelfs niet nodig dat deze ‘professor’ zoiets aan niet-Drentenaren adviseert want gezien wat ik hierboven heb opgeschreven als karakterisering van de Drentenaar is er geen enkele niet-Drentenaar die het ook maar in zijn hoofd zou halen om vrijwillig in Drente te komen, uitgezonderd diegenen die van woeste kampeervakanties in de wildernis houden.

    Joko, ook jij zou het niet uithouden bij luid boerende types die je lallend ‘te woord staan’ waarbij stukjes plag vanuit alle hoeken en gaten van hun ‘kleding’ en haardos te voorschijn komen. En dan heb ik de stank veroorzaakt door de massa's genuttigde bruine bonen nog niet eens genoemd!

    Nee Joko, wees blij dat je niet in Drente hoeft te komen!

  • Dirk

    Ja, dat krijg je als er weinig te beleven valt in deze provincie. Dan moet je toch ergens op afgeven en dat is natuurlijk het westen, daar bruist het van het leven.

    Jaloezie misschien????

  • Bart Drentenaer

    Dirk

    ik geef het eerlijk toe, het is allemaal jaloezie.

    sorry.

    Bart Drentenaer